donderdag 7 juni 2012

Ons ingevroren eitje

Zo, sinds maandag huisvestig ik ons eerste ingevroren embryo. Ik moet toegeven dat ik nu meer zenuwen had dan de eerste keer. Raar, want de eerste keer was het spuiten hier, spuiten daar, een PU en noem maar op. Nu moest ik enkel pilletjes slikken en het embryootje laten terugplaatsen. En je zou denken dat je de eerste keer toch zenuwachtiger zou moeten zijn, omdat je niet weet wat je te wachten staat... Bij mij was het dus andersom. Maar bij de eerste TP had ik een nijpend gevoel in m'n baarmoeder toen ze het embryootje terugplaatsten. Misschien dat ik daardoor wat schrik had dat het nu weer zo zou zijn.

Toch is het allemaal heel goed verlopen (niks nijpend gevoel deze keer, het was ook de professor zelf i.p.v. een gynaecoloog die de TP deed). Ik moest ervoor zorgen dat ik een volle blaas had (dat wist ik trouwens niet de eerste keer). Dit zorgt ervoor dat ze de vorm van de baarmoeder beter kunnen zien en dat de TP vlotter verloopt. Dus ik deze keer maar drinken en drinken. Maar ook al heb je een afspraak om 13u30, ze beginnen er echt niet aan om 13u30. Eerst nog een kwartier, half uurtje wachten, dan nog bij de embryologe komen die de resultaten van de embryo's met je bespreekt. Ik dacht trouwens dat dit bij een cryo niet zou moeten, maar ook dan wordt het verloop van de ontdooiing besproken. In ons geval hadden ze slechts 1 embryo moeten ontdooien en dit had al meteen goed overleefd. 's Anderendaags (op de dag van de TP, want ze ontdooien een embryo de dag ervoor) leefde het dus nog en had het nog mooi verdergedeeld. Zo werd er dan een dag 3 cryo teruggeplaatst die 6-cellig was, wat blijkbaar heel goed op schema zat. En wanneer je net denkt dat je blaas dan gaat ontploffen, komen ze je halen voor de TP en rollen ze nog eens lekker met zo'n "rolding" over je buik, om het embryo op het scherm te kunnen volgen. "Zie je het vocht van het embryo?" vraagt de vroedvrouw dan. Jaja, knikte ik, maar als mevrouw ervoor staat, was het moeilijk om te volgen en ik was me trouwens volledig aan het focussen op m'n blaas, want stel u maar eens voor dat...

"Alé," zei de professor, "van de eerste keer prijs. Dat is al goed he. En moest je dit keer niet zwanger zijn, dan maak je maar meteen een afspraak tijdens uw regels als je verder wilt doen en dan kunnen we de volgende keer er 2 of zelfs 3 terugplaatsen, het is maar wat je wilt." Ik vond dit raar, want mijn gynaecoloog zei van er beter maar eentje terug te plaatsen elke keer. Dit was beter voor zowel het embryo als voor mezelf. Nu 3 zou ik er nooit terugplaatsen, stel u voor dat je opeens zwanger bent van een zesling, het kan he! Dan moeten we al meteen gaan verbouwen hier. Zelfs al plaats je er 2 terug, kunnen het er nog 4 zijn, maar dat is natuurlijk wel heel uitzonderlijk allemaal. 2 zou ik er wel durven terugplaatsen, dan heb je toch het gevoel van nog meer kansen te hebben. Maar daar denken we nu beter nog niet aan, laat ons hopen dat dit eerste cryootje een plakkertje is en wilt blijven. Ik doe momenteel heel erg m'n best om op m'n voeding te letten: veel vette vis, geen rauwe groenten, niet te veel koude dingen, heel de dag door drink ik warm dat de thee er langs m'n oren uitkomt, m'n buik houd ik ook warm door er een fleecen sjaal rond te dragen (is nu nog haalbaar want we zijn precies winter i.p.v. bijna zomer :0s). Laten we duimen dat het allemaal heeft kunnen bijdragen en dat ik mezelf komende maand ook zwanger mag noemen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten